New vs old business - hur konsumerar vi möbler i framtiden?
Vår bransch – möbelbranschen – befinner sig tillsammans med många andra mitt i ett paradigmskifte. Konsumenter har i hög grad börjat ändra sitt beteende när det kommer till att konsumera. Många större etablerade verksamheter har stött på utmaningar när kunderna inte längre handlar i deras stora och ofta väldigt kostsamma butiker. Ska de satsa på dessa butiker eller är det bättre att stänga dem och investera pengarna i butiker på internet? Det är en het diskussion i många ledningsgrupper just nu!
Vår tanke på hur vi vill sälja möbler
På Bogaard har vi sedan starten haft som strategi att all försäljning ska ske på internet via vår egen hemsida och sociala medier. För ett litet nystartat företag som vårt finns det många fördelar med att inte finnas i fysiska butiker. Att vi om 3-5 år ändå kommer att finnas ute i detaljhandeln är inte uteslutet, men som det ser ut nu så har vi inga planer eller ambitioner på detta. Men det får framtiden utvisa!
Vad innebär det att inte finnas i fysiska butiker?
Så vad ser vi som positivt och negativt med att skrota den gamla modellen med en fysisk butik? Jo, vi kan starta med de negativa konsekvenserna, som det egentligen bara finns en av. En produkt som vår i den kvalitet vi erbjuder, förtjänas att ses och upplevas ”på riktigt”. Under en fotografering januari som vi deltog i var det en person som såg vår dagbädd V17 för första gången. Vi hade aldrig visat möbeln innan men denna person blev imponerad av kvalitet och design och köpte visningsexemplaret på plats. Det är ett tydligt exempel på den kraftfulla effekt det kan ha att visa fram sina produkter i fysiskt format, och det är verkligen något vi kommer att missa. Men med det sagt, så uppväger det inte de positiva aspekterna av att ”slippa” en fysisk butik. (Särskilt inte eftersom det finns andra vägar till detta som jag kommer berätta mer om längre ner!)
Kontroll över våra möbler
Så vad är de positiva aspekterna av att välja bort en fysisk butik? För de flesta konsumenter har priset en bidragande faktor till köp eller inte. Varken vi eller våra kunder vinner något på mellanhänder som ska ha betalt för att visa fram våra möbler. I slutändan kommer denna kostnad att ligga på kunden som därmed behöver betala mer för samma produkt. Skulle våra möbler inte leva upp till förväntningarna, har våra kunder självklart alltid rätt att returnera och få pengarna tillbaka.
Den största fördelen för oss med att inte ha möbler hos återförsäljare är att vi har total kontroll över vår produkt. I en fysisk butik delar vi plats med flera andra märken, och vi har inget inflytande på sättet butiken väljer att sälja våra möbler. I vår webbshop bestämmer vi själva över säljprocessen och hur vi väljer att presentera våra möbler.
En annan stor fördel är mängden av kapital som vi behöver investera. Hade vi startat Bogaard för 10 år sedan hade vi antagligen varit tvungna att samarbeta med återförsäljare eller starta en butik med hög månadshyra. Det hade krävts stora resurser i kapital som vi nu kan lägga på andra delar av verksamheten. Det minskar också insteget till att våga satsa på sin dröm för många småföretagare som oss!
Pop up stores för flexibiliteten att visa upp oss på flera ställen!
Men självklart är det inget tvivel om att det är en stor fördel att kunna visa upp våra möbler i en fysisk butik. Därför blir en del av vår strategi att satsa på en slags mellanväg och använda oss av pop-up stores eller temporära show rooms. Det är ett koncept där vi kan hyra en lokal i begränsad period, till exempel en eller två veckor. Det gör att vi kan presentera våra möbler kostnadseffektivt men också obundet av plats. Flexibiliteten gör att vi ena månaden kan visa oss i Stockholm, för att nästa månad dyka upp i Köpenhamn eller kanske mindre städer runt om Sverige.
Har du någon input, kommentarer eller frågor? Maila oss gärna på info@bogaarddesign.com